Hogyan süssünk egészségesebben?

Az életmódváltásnak talán az egyik legkritikusabb pontja a sütemények és az édességek. Miből lehet készíteni, mennyit lehet belőle enni, lehet-e csalónapot tartani és így tovább. Ha édesszájú vagy, akkor sem kell lemondani a desszertekről, csupán van néhány szempont, amiket érdemes észben tartani és alkalmazni a sütés során. Persze ez nem azt jelenti, hogy ha ezeket betartjuk, akkor már nyugodtan nekiülhetünk egy tepsi sütinek, vagy desszerten kell élnünk reggel, délben és este is. 

Íme tehát pár tipp, amivel egészségesebbé tehetjük a süteményeinket! 

 doc_9928-min.jpg

Fotó: Szarka Dávid

1. Cseréld le a fehér lisztet!

A desszertek és péksütemények, főleg a hagyományos receptekben javarészt fehér búzalisztből készülnek. A fehér búzaliszt azonban gyors felszívódású, egyszerű szénhidrát, aminek amellett, hogy alacsony tápértéke van, még a vércukorszintet is az egekbe röpíti, az pedig gyorsan vissza is esik.  Érdemes törekedni arra, hogy ne ugrándozzon a vércukorszint, hiszen így nem lesz állandóan cukoréhségünk, nem vágyódunk folyamatosan az édes íz iránt, és az energiánk is sokkal több lesz. 

A fehér búzalisztet ma már rengeteg más, alternatív lisztre lecserélhetjük. Ha nincs gondunk a gluténnal, akkor szuper megoldás a teljes kiőrlésű búzaliszt, ami  vidéken is könnyen elérhető, és akár 100 %-ban helyettesíthető a fehér búzaliszt helyett. 

Ha gluténmentes ditétát tartunk, és figyelni szeretnénk arra, hogy lassú felszívódású is legyen, akkor az alábbi lisztek jöhetnek szóba a sütik készítésénél: barna rizsliszt, zabpehelyliszt, hajdinaliszt, mandulaliszt, kókuszliszt, zabliszt, kölesliszt. 

Fontos megjegyezni, hogy ezekkel a lisztekkel azért ne várjuk azt, hogy 100 százalékig azonos lesz az ízvilág a hagyományos sütiknél megszokottal! De én például kifejezetten szeretem, hogy karakteresebbek és sokkal jobban laktatnak, mint a fehér lisztes társaik. 

 doc_9856-min.jpg

Fotó: Szarka Dávid

 

2. Felejtsd el a cukrot! 

A cukor adta édes íz pótlására ma már tényleg számtalan lehetőség adott. 

Ha nem vagyunk cukorbetegek vagy inzulinrezisztensek, akkor édesíthetjük a süteményeket akár aszalt gyümölcsökkel, banánnal, kókuszcukorral, agavésziruppal, gyümölcscukorral is. 

Ha fennáll valamelyik betegség, akkor már sokkal körültekintőbbnek kell lennünk. Használhatunk (a teljesség igénye nélkül) steviát, stevia-eritrit keveréket, xilitet például. 

De akár az édesebb zöldségek is szóba jöhetnek, mint például a répa vagy a cékla. 

Természetesen rengeteg hír kering arról, hogy az édesítőszereknek is van káros hatása az emberi szervezetre hosszú távon. Mindenkinek a saját döntése, hogy melyiket választja, azonban a mértékletesség minden bizonnyal itt is célravezető. 

 miroslava-237954-unsplash.jpg

3. Csökkentsük a zsiradékokat!

 A legtöbb sütirecept a tapasztalatom szerint indokolatlanul sok zsiradékot (vajat, margarint) tartalmaz, így én első körben, ha új desszertet próbálok ki, akkor a receptben megadott zsiradék 80%-át teszem csak bele. 

A zsiradékot helyettesíthetjük kókuszzsírral, a végeredményen nem fog érződni. 

Előfordul, hogy úgy csökkentem a vaj mennyiségét, hogy a tésztába túrót keverek, vagy a lisztnél fele arányban finomra darált diót vagy mákot használok. Ezektől ugyanúgy finom, puha lesz a süteményünk. :) 

 

amber-maxwell-boydell-606388-unsplash.jpg 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://wanderfoodwonder.blog.hu/api/trackback/id/tr5814187109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lblog 2018.08.24. 09:51:35

Kedves Dóra! A teljes kiőrlésű lisztek esetében sosem értem, miért nem említi meg a cikk írója, hogy a teljes kiőrlés azt is jelenti, hogy a mag héján lévő összes szennyeződés, gomba, méreganyag is bele van őrölve a termékbe. Azaz fehér liszt összeőrölve a meg nem tisztított korpával. Ennek nagyobb mennyiségű fogyasztása káros a szervezetre és állandó fogyasztása akár meddőséget is okozhat. A fehér finomlisztek esetében ezt a nem túl egészséges héjat koptatják le és állati takarmányozásra használják.
Malmos családokban a mai napig kerülik a teljes kiőrlésű liszteket pont ezen tulajdonságuk miatt. Kis mennyiségben történő fogyasztása jó hatást gyakorol az emésztésre, anyagcserére, de ezzel kiváltani a fehér finom- és kenyérliszteket nem tanácsos.

bb_l1346_masolat.jpg

Iklódi Dóri vagyok, a blogomon pedig olyan recepteket osztok meg veletek, amelyek az inzulinrezisztensek étrendjébe is beilleszthetők, egyszerűek és gyorsan elkészíthetőek. Olvashattok itt továbbá a gasztroélményeimről és az egészséges életmódhoz kötődő témákról. 

Kövess Instagramon!